Oba úseky jsou takzvané invariantní součásti brněnského uzlu, který chce SŽDC celý modernizovat. Tyto části z něj vyčlenila, protože jsou nezávislé na budoucí poloze brněnského nádraží, o níž není stále jasno. Oba úseky mají být hotové příští rok v září.
Rekonstrukce tříkilometrového úseku ze Židenic do Maloměřic je součástí jak trati na Českou Třebovou, tak trati na Havlíčkův Brod. "Zatímco na Třebovou se bude jezdit 115 kilometrů za hodinu, na Brod rychlostí 90 až 110 kilometrů za hodinu," uvedl Illiaš.
Aby byla co nejméně narušena mezinárodní doprava na koridoru na Prahu, bude vyloučený provoz vždy jen na jedné koleji. Na trati na Brod však SŽDC plánuje od června do srpna příštího roku výluku obou kolejí.
Úsek z Modřic do Heršpic je taktéž zhruba tříkilometrový, i tam bude vyloučená při stavbě jen jedna kolej. Oba opravované úseky jsou vytížené jak regionální, tak dálkovou dopravou. Osobní vlaky tam jezdí ve špičkách pracovních dnů i v patnáctiminutovém intervalu.
zdroj: ČTK