Většina silnic na jižní Moravě je v nevyhovujícím stavu
Polovina ze 4000 kilometrů silnic spravovaných Správou a údržbou silnic Jihomoravského kraje je v nevyhovujícím stavu. Někde je navíc špatné nebo zmatečné značení, které může přispět k dopravním nehodám. Na řešení těchto problémů ale chybějí peníze. Na dnešní schůzce v Brně se na tom shodli zástupci silničářů, dopravního odboru kraje, policie i starostové měst a obcí.
"Ze 4000 kilometrů silnic, které na jižní Moravě spravujeme, je polovina v nevyhovujícím nebo havarijním stavu," řekl šéf Správy a údržby silnic (SÚS) Jihomoravského kraje Alois Vybíral. Díky financím z regionálního operačního programu podle něj mohou nyní opravit nejhorší úseky. Výrazným změnám ale brání nedostatek financí.
Podle ředitele služby dopravní policie Leoše Tržila se problémy netýkají jen špatného stavu silnic, ale i špatného značení. "Značení je na mnohých místech nesmyslné. Například v Brně na Mendlově náměstí jsou pruhy pro cyklisty udělané tak, že cyklisté projíždějí za auty couvajícími z parkovacích míst. To je zvěrstvo," řekl Tržil.
Za špatné značení prý často může nedostatečná komunikace mezi úředníky, policisty a silničáři. Přítomným Tržil promítl snímky některých rizikových míst, kde se řidič například musí naráz vypořádat s výtluky na silnici, přebíhajícími dětmi ze školy a přechodem pro chodce.
Podle Josefa Andrese z Centrály dopravního výzkumu tvoří velkou část usmrcených chodci a je třeba se věnovat bezpečnosti na přechodech. "Už začínáme realizovat některá nízkonákladová opatření na území města Brna," řekl Andres. Poukázal tak opět na nedostatek peněz.
Podle policejních statistik se v Jihomoravském kraji loni stalo bezmála 6000 dopravních nehod, při nichž zemřelo 67 lidí. Přibývá nehod mimo obec a nejčastější hlavní příčinou je nepřiměřená rychlost. Velký počet nehod se přitom stává na stále stejných místech. Podle zástupců vedení obcí jsou však problémem při změně značení nebo přestavbě rizikových úseků finance.
zdroj: ČTK